Direktlänk till inlägg 13 oktober 2009

Død snø - Nazis, Zombies och tillråga på allt, alle spiker Norsk! Vad kan gå fel?

Av Vessla - 13 oktober 2009 11:04

  


En norsk skräckfilm innehållande nazi-zombies, kan de bli bättre?.. Jag har haft rullen Død snø ett tag nu och kollade igenom den idag igen så fick jag tanken att kanske de var dags att skriva ner en liten filmrecension med mina egna tankar? ;D


Bakgrunden till storyn i filmen


Året är 1945 och Nordnorge är hårt drabbat av den tyska ockupationen, men några platser drabbas hårdare än andra. Øksfjord är en sådan plats, de tyska soldaterna våldtar och plundrar med sadistiska böjelser.. Ryssarna är på väg emot Øksfjord och tyskarna börjar plundra byn på allt guld och silver för att sedan fly.. Men ortsbefolkningen har fått nog och går man ur huse för att beväpna sig med de som finns till hands för hämnd.. Befolkningen dödar nästan alla soldaterna, men SS-Standartenführer Herzog och några av hans män fly och fly till bergen där de senare frysa ihjäl..


Jag gillar verkligen bakgrunden, genomtänkt på sitt sätt det skulle man kunna gå långt på som manusförfattare.. Men precis som i svenska Frost Född så dödas den idéen katastrofalt och skoningslöst..


Handlingen


Åtta medicinstudenter åker under påsklovet till en stuga belägen i fjällen runt Øksfjord. De har både skidor, skoter och massor av öl med sig, och ska ha en trevlig lång weekend ihop.. Sara har gått före och är den som känner till fjället bäst.. Efter en mindre snöstorm så tvingas hon att gräva ner sig och finner en ondska som vilat i berget i många år..

 

När tjockisen finner ett skrin med guld börjar snar en hel bataljon av tyska soldater dyka upp för att slita dem i stycken. Det kommer att bli en lång natt..

 

Filmen innehåller den obligatoriska roliga tjockisen, konstigt att han inte är neger som de alltid är annars..Den snygga tjejen (känd från Slitz) och de andra stereotyperna som brukar finnas med i all form av skräckfilm..

 

  

 

Filmen bjuder på klockren humor!


Till exempel en scen där en zombie försöker ta sig in i stugan och en av dom kastar en molotov cocktail som försvar och missar helt, så stugan börjar brinna ;D Var på en annan tar upp sin mobil och ringer räddningstjänsten


Ja hallå? Vi är uppe i en stuga vid Oksfjärden och blir jagade av... Ja... Vad som verkar vara nazistzombies från andra världskriget, och nu har stugan vi är vid fattat eld och... Hallå? Hallå? Fan, jävla fitta! Hon la på!"


För den som inte förstår norska; "Ja hallå? Vi är uppe i en stuga vid Oksfjärden och blir jagade av... Ja... Vad som verkar vara nazistzombies från andra världskriget, och nu har stugan vi är vid fattat eld och... Hallå? Hallå? Fan,



  


Politiska undertoner?


I en scen så används en hammare och skära som vapen mot nazistzombiesarna, för den obildade så är det symbolen för Sovjetunionen..


Kuriosa om filmen i allmänhet och nazi-zombis i synnerhet


Tommy Wirkola är inte banbrytande med en ny filmgenger som man kanske först tror? Filmen Shock waves från 1977 blev den första att zombier tveksamma politiska sympatier. Peter Chshing spelar en gammal tysk officer som bor på 

en öde ö. Där vakar han över en trupp nazistiska zombier som håller till på havsbotten i ett sjunket skepp..


Shock waves inspirerade till liknande rullar som Zombie lake, Oasis of the zombiesoch Night of the zombies..

En märklig detalj är att nazi-zombierna i både Shock waves och Lake of the zombies lever under vattnet? I de flesta andra filmer är de levande döda inte speciellt förtjusta i att bada..


Nazistiska zombier verkar också intressera sig för annat än människokött. Både Oasis of the zombies och nya Død snø handlar om hur monstren försöker skydda en skatt.. I den norska filmen åker ett gäng snowboardåkare till fjällen för att fira påsk. De kommer till Øksfjord där det sägs att byborna jagade upp de sista nazisterna på ett berg vid krigsslutet. Alla tror att de frös ihjäl, men när ungdomarna hittar en låda guld som gömdes under ockupationen gör nazisterna en brutal comeback för att hämta skatten..



Ja, jag är en riktig torsk vad det gäller skräckfilm.. ;D


Vessla FTW

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Vessla - 15 februari 2010 22:24

Jag vet att jag har min lilla beundrarskara av trogna läsare, och jag har fått många uppmaningar om att jag borde blogga igen.. Jag har haft fullt upp med massa saker kanske är så att jag har ett eget liv och inte behöver följa andras? Vem vet, me...

Av Vessla - 23 december 2009 11:01

    Då har Gävlebocken åter en gång lyst upp den mörka natten för 43:e gången sedan nyårsnatten 1966/1967 har denna skapelse av halm fått ge Gävleborna julkänslor..   Personligen skulle jag vilja delta i denna årliga tradition, ...

Av Vessla - 22 december 2009 15:14

Av Vessla - 3 december 2009 16:51

     Jag brukar i normala fall undvika meningslösa ämnen men nu kan jag inte hålla de för mig själv längre. Jag skulle tro att de finns många som håller med mig där ute. Eller vad säger du om Facebooks statusen? För det kan ju inte bara var...

Av Vessla - 28 november 2009 17:02

  Ja ibland får man garva åt dålig humor ;P ...

Presentation


Jag kan nog enklast beskrivas som en politiskt inkorrekt misantrop med känsla för livets alla äventyr ;D

Dela med dig av bloggen

Bookmark and Share

Fråga mig

0 besvarade frågor

Gästbok

Omröstning

Vad tycker du om Kändisdjungeln?
 Värdelöst skit program
 Skön blogg / Skit pogram
 Underbart program
 Jag saknar Bengt!

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards