Direktlänk till inlägg 25 september 2009

Skräckfilmen Hostel, ur en feministiskt och politiskt inkorrekt synvinkel..

Av Vessla - 25 september 2009 20:02

  
 
Människan är en sjuk varelse, de visar regissören Eli Roth upp i sina filmer Hostel I och uppföljaren Hostel II. Men den här bloggen avhandlar till största delen HostelI. Även om fragment av uppföljaren kan antydas i texten..
 
Ända sedan Studio S debatt om videovåldet 1980, har svenska folket gottat sig i bisarra skräckfilmer från Tobe Hoopers riktiga kultklassiker Motorsågsmassakern från 1978 till vår tids klassicker som SAW mf..
 
Hostel bjuder på ett härligt ett maraton av dekadens och Gorno, som kan beskrivas som tortyrporr.. Men Hostel har så mycket djupare agenda än att endast fungera som ett substitut i syfte att äckla och chocka Biopubliken ;D Läs bloggen så får du svaren..
 
Visst innehåller filmen mycket scener som den gamla svenska filmcensuren på de glada från 80-talet inte ens skulle börjat klippa i.. Hostel hade total förbjudits direkt! I syfte att skydda svenska folket från sådana perviteter, som marxisten till lika journalisten och programledaren för Studio S på Sveriges Television Göran Elwin..
 

   
 
Man jag undrar lite över vad de gäller Quentin Tarantinos Inblandning i Hostel? Jag kan tänka mig att han tyckte historien va intressant ur skruvad Tarantino vinkel.. Vid en scen skumtas en så kallad Cameo.. En scen ur hans film Pulp Fiction, kan skymtas på en TV i lobbyn, de är faktiskt enda scenen vad jag vet.. Annars brukar han ju precis som Alfred Hitchcock dyka upp lite då och då i sina filmer om han inte spelar någon av huvudrollerna själv..

 

 

Hm jag kom på en till sak med Tarantino, men de kommer vi till längre ner i texten ;D

 

 

Dramturgi alá from Dask till Dawn

 

När killarna kommer till Slovakien tar filmen en långsam, men intressant vändning.. Här känns det som att Tarantino har varit med och och styrt lite i handlingen. För dem av er som har sett From Dask till Dawn, så kanske ni känner igen scenariot att man först bygger upp personligheterna och att man får lära känna huvudpersonernas karaktärer innan helvetet bryter loss..

  

Små saker börjar hända som indikerar på att allt kanske inte inte är som de borde vara.. En sak jag verkligen älskar just med Hostel är att vi i publiken inte har mer kunskap än huvudkaraktärerna har, men ändå lägger vi i publiken märke till små detaljer som personerna i filmen helt missar.. Som ger oss som åskådare en övergång till att få en känsla av att allt snart går åt helvete, Eli Roth har lyckats göra detta så jävla snyggt! Ett klassiskt fel med skräckfilmer är annars att publiken får veta detaljer redan från början som gör att spänningen sjunker..

 

De som enligt mig skiljer Hostel från valfi liknande film är de relativt långsamma tempot i första halvan av filmen, spelreglerna ändras den jagade blir jagad.. Killarna som var på jakt efter ponani hamnat mitt i helvetet.. 

 

Hostel ur en feministisk vinkel

 

Hostel har av många kritiker sågats och ansetts som sexistisk och kvinnoförnedrande, vilket jag tycker är fel! Men jag kan förstå misstolkningen. Hostel bjuder på en orgie av nakna kvinnokroppar som vi får stifta bekatskap med under filmens första halva.. Som kille kan man nog lätt identifiera sig med huvudpersonernas karaktärer som suktar efter att få sätta på så många som möjligt av de lättklädda damerna som kommer i deras väg ;D

 

Men deras beteende straffar sig, killarna blir inga hjältar.. Deras objektifiering av andra människor vänds emot dem själva.. De omvandlas till att själva bli handelsvaror på samma sätt som kvinnorna de sett i skyltfönstren när de besökte Red Light District i Amsterdam..

 

 

Det här är inget unikt för Hostel.. Nästan all skräckfilm har ett dolt moraliskt budskap om att sex och dekadens leder till döden.. Som ett känt exempel kan vi ta vilken Friday the 13th rulle som helst, hela serien bygger ju på att lägerledarna väljer att knulla istället för att ha uppsikt över barnen på stranden, Detta gör att Jason Voohees drunknar..

 

Precis som The Texas Chainsaw Massacre bygger Hostel på en verklig händelse? Massmördaren Ed Gein står ju som inspirationskälla för den filmen.. Men vad är bakgrunden till Hostel, här kommer svaret ;D

 

USA kritik i Hostel

 

Vad man kanske inte tänker på i fösta hand är den påtagliga politiska agendan i Hostel.. Med så pass osympatiska huvudkaraktärer får man en känsla av vissa paralleller till Jänkarnas imperialistiska härjningar i som nu händer i Mellanöstern. Där de gärna ger sig in i ett land för att skörda frukterna utan att vara brädda på att betala de eventuella priset, och i Hostels fall handlar de främst om änkorna och döttrarna efter kriget..
 
 
Man märker även på huvudkaraktärernas generella attityd emot sin omvärld och lokalbefolkningen.. De förutsätter att allt ska vara anpassat efter dem, deras livstil och deras värderingar.. En av huvudkaraktärerna anmärker även om hur jävla dumt der är att nyheterna i Slovakien inte är textade på engelska?!

 

 

Kuriosa om Hostel

 

 

Hostel ska utspela sig i den Slovakiska staden Bratislava, men inte en enda tagning har gjorts i Slovakien överhuvudtaget! Det mesta av filmen är gjort i Tjeckien på platser i och runt ett gammalt mentalsjukhus. Mentalsjukhusets källare fick agera platsen för ''utställningen''

 

Eli Roth reste kort efter att filmen gått upp på biograferna världen över till Island för att öppet gå ut med en ursäkt till hela det Isländska folket för att han i filmen framställt Isläningar som perverterade och alkoholiserade idioter. Ursäkten godtogs även om det var svårt för den Isländske presidenten att låta bli att skratta åt den bisarra situationen..

 

Några som inte va lika imponerade av filmen va slovakiska tjänstemän som äcklades av Hostel. Som menade att filmen gav fel bild av Slovakien som ett fattigt och outvecklat land.. Som lider av hög kriminalitet, krig proposition och människohandel.. Dom menade även att Slovakiens turistnäring skulle skadas, men jag undrar vem fan åker till Slovakien om de inte är för att gå på sunkiga bordeller och knulla luder?

 

The Turist Bord of Slovakia, erbjöd Eli Roth en helbetald resa till Bratislava för att visa upp sitt hemland och för att visa att de inte fanns nedgångna fabriker och att de inta fanns gäng med gatubarn som mördade för ett tuggummi..

 

Den Slovakiska regerings ledamoten Tomáscaron Galbavý sa; ”Jag är kränkt av den här filmen och jag tror att hela det Slovakiska folket känner lika desamma”

 

Eli Roth försvarade sig med argumentet att; ”Amerikaner inte ens vet om att landet existerar. Min film är inte ett geografiskt verk utan att syftar till att visa amerikanernas okunnighet om världen runt omkring dem”.

 

Eli Roth har upprepadegånger hävdat att folk fortfafande åker på semester i Texas trots de många filmerna som handlar om The Texas Chainsaw Marracre..

 

 

 

 

Verklighetens Hostel
 
Eli Roth har påstått att Hostel från början var tänkt som en dokumentärfilm, som skulle behandla en verklig händelse som ska ha skett i Thailand under 90 – talet.. Men att det vart för svårt och farligt att forska i den mobrida och sjuka historien..

 

Men jag tror att Historien om ''Verklighetens Hosten'' endast är en vandringssägen.. Berätelsen bygger på att backpackes blivit kidnappade och avrättade, i andra fall behandlar historierna gatubarn/prostituerade som avrättats.. Prislappen ska ligga på $10.000.. Dags för semester? ;D

 

 

Men som jag redan nämnt så är det i största sannolikhet en vandringssägen.. Men det är ändå ett enkelt och billigt marknadsföringsknep! Vi kan ta filmen The Blair Witch Projekt som ett bra exempel, innan filmen släpptes publicerade flera tidningar artiklar om att tre ungdomar försvunnit i den mytomspunna skogen Black Hills Forest. Och att deras videoinspelningar hittas ett år senare och nu skulle visas på bio? Jävligt smart marknadsföring om jag får säga det själv, allt som människor kan känna band till ger oss känslor..

 

 

Kuriosa; Mötorheads frontfigur Lemmy beskriver liknande händelser som den i Thailand i sin självbiografi White line fever.. Jag minns inte riktigt, men jag tror det är på en resa i Korea han kommer i kontakt med denna bissara underhållning..

  

Vessla FTW

 

 

 
 
Ingen bild

Jag

26 september 2009 02:49

Jag gillar verkligen ditt sätt att bygga upp en så pass lång text och ändå lyckas du bygga en röd tråd!!

Hostel är en film jag inte gillat tidigare. Men nu känner jag för att analysera den mycket djupare..

Tack för en underbar blogg! (=

 
CC

CC

26 september 2009 02:50

Skriv mer om film, du kan det här (=

http://blogg.soderhavet.com

 
Ingen bild

Kattis

7 december 2009 01:13

Skön blogg du har vessla, haha ^^

 
Ingen bild

superduperkille#1

14 april 2010 20:24

jag håller med "Jag", du är fan bra på att hålla dig till ämnet och inte få texten att verka lika tråkig som en geografilektion...
Tarantino är faan den bäste regisören männinskan nånsin skådat, och nu när jag vet att han va med i denna film blir jag lite våt i brallorna av tanken att tanka ner båda rullarna!

over and out!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Vessla - 15 februari 2010 22:24

Jag vet att jag har min lilla beundrarskara av trogna läsare, och jag har fått många uppmaningar om att jag borde blogga igen.. Jag har haft fullt upp med massa saker kanske är så att jag har ett eget liv och inte behöver följa andras? Vem vet, me...

Av Vessla - 23 december 2009 11:01

    Då har Gävlebocken åter en gång lyst upp den mörka natten för 43:e gången sedan nyårsnatten 1966/1967 har denna skapelse av halm fått ge Gävleborna julkänslor..   Personligen skulle jag vilja delta i denna årliga tradition, ...

Av Vessla - 22 december 2009 15:14

Av Vessla - 3 december 2009 16:51

     Jag brukar i normala fall undvika meningslösa ämnen men nu kan jag inte hålla de för mig själv längre. Jag skulle tro att de finns många som håller med mig där ute. Eller vad säger du om Facebooks statusen? För det kan ju inte bara var...

Av Vessla - 28 november 2009 17:02

  Ja ibland får man garva åt dålig humor ;P ...

Presentation


Jag kan nog enklast beskrivas som en politiskt inkorrekt misantrop med känsla för livets alla äventyr ;D

Dela med dig av bloggen

Bookmark and Share

Fråga mig

0 besvarade frågor

Gästbok

Omröstning

Vad tycker du om Kändisdjungeln?
 Värdelöst skit program
 Skön blogg / Skit pogram
 Underbart program
 Jag saknar Bengt!

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8 9 10 11 12
13
14
15 16 17 18 19
20
21
22
23
24 25 26
27
28
29
30
<<< September 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards