Direktlänk till inlägg 10 januari 2009

Kling och Klang satte fel gubbe i fyllecell,

Av Vessla - 10 januari 2009 09:15



Jo jag är uppe tidigt idag, första natten på länge som jag fått sova en längre period i sträck ;D Så vad gör man om man går upp så här tidigt ? Gör en fet frukost, kollar barnprogrammen på 5:an och läser tidningen.. När jag bläddra igenom blaskan så kom en ganska intressant artikel upp..


Hamnde i fyllecell - rasar mot polisen


HEDEMORA


Måste man inte vara full för att bli tagen för fylleri?

Det undrar en Hedemorabo som anser sig ha blivit felaktigt inlåst i fyllecellen.

Nu vill han att polisen stryker hans namn ur registret.

- De hotar med att ta dig för fylla om du inte håller käften, de vet att det fungerar, säger han.


Klockan var lite över elva på fredagskvällen den 2 januari. Mannen hade blivit skjutsad till Hedemorapuben Kings Arms av en vän.

- Jag hade druckit ungefär fyra 50 centiliters öl, men det är inte tillräckligt för att jag ska bli så full att jag inte kan ta hand om mig själv, förklarar han.


Något som bekräftas av kompisen som skjutsade honom:

- Nej, han var inte alls full, jag släppte av honom alldeles innan det hände, säger han.


Men när polispatrullen åkte förbi, blev det ordväxling eftersom några bilar blockerade vägen.

- Jag har inte bråttom sa jag och två sekunder senare satt jag i polisbilen.

När Hedemorabon frågade varför ska han ha fått till svar att han varit uppkäftig. Därför skulle han omhändertas enligt Lagen om omhändertagande av berusade personer, LOB.


På polishuset i Avesta blev han avvisiterad och placerades i en cell.

- Jag pratade med arrestvakten och sa att det här kan inte stämma, så jag bad om att få göra ett utandningsprov.


Men det fick han inte och han gavs ingen förklaring varför.

Hedemorabon misstänker att hans förflutna ligger honom i fatet.

- Jag är känd av polisen sedan långt tillbaka och några där har ett horn i sidan till mig. Men jag har lugnat ner mig nu, jag har inte gjort något på jättelänge, säger han.


Hedemorabon har tidigare fått sitt körkort återkallat, efter en rattfylleridom.


Men han har regelbundet lämnat leverprov hos läkare. För några veckor sedan kunde han skicka in intygen som skulle ge honom lämplighetsintyg för att få ta nytt körkort.


- Det här kan ställa till problem för mig, jag tycker att det är skandal, säger han.


Hedemorabon har lämnat en skrivelse ställd till närpolischefen Mikael Gustafsson, med en önskan om att noteringen om LOB, tas bort.

Han skriver att han tagit tag i sitt liv och numera har fast jobb. Han kan även ordna en lista över vittnen som fanns på platsen.


Tre frågor vill han också ha svar på: Har detta omhändertagande gått rätt till? Varför fick jag inte göra utandningsprov? Kan detta ha att göra med min bakgrund?


Närpolischefen Mikael Gustafsson har läst skrivelsen.

- Vi kommer att gå igenom omhändertagandebladet, berättar han.

Men om det leder till någon vidare utredning, vill han inte uttala sig om i nuläget.


- Är det felaktigt så får vi titta på vad det beror på, men det här är en bedömningssak från patrullens sida, säger han.

Mikael Gustafsson påpekar att LOB inte är någon strafflag. Det är inte brottsligt att bli omhändertagen för fylleri.

Efter ett omhändertagande meddelas de sociala myndigheterna och körkortsmyndigheten.


- Ett enda omhändertagande genererar ju inte i att körkortet återkallas, men händer det flera gånger kanske det blir så.

Mikael Gustafsson säger också att polisens utrustning för utandningsprov, bara används vid misstanke om rattfylleri. Det går inte att begära att få blåsa i en sådan.


Johan Käll Johan.kalls@dt.se Källa: http://www.dt.se/nyheter/hedemora/


Jag var själv på plats så jag kan intyga artikelns äkthet.. Men de har inte så mycket med saken att göra.. De relevanta är att polisen ytterligare en gång har bevisat sitt maktmissbruk !


Visst de är lätt att skrika Varg om små saker men de är ändå enligt mig viktigt sånt här tas upp och diskuteras..


// Vessla FTW


 
 
Ingen bild

FTP

10 januari 2009 09:48

Jävla svin de finns!!!!!!!!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Vessla - 15 februari 2010 22:24

Jag vet att jag har min lilla beundrarskara av trogna läsare, och jag har fått många uppmaningar om att jag borde blogga igen.. Jag har haft fullt upp med massa saker kanske är så att jag har ett eget liv och inte behöver följa andras? Vem vet, me...

Av Vessla - 23 december 2009 11:01

    Då har Gävlebocken åter en gång lyst upp den mörka natten för 43:e gången sedan nyårsnatten 1966/1967 har denna skapelse av halm fått ge Gävleborna julkänslor..   Personligen skulle jag vilja delta i denna årliga tradition, ...

Av Vessla - 22 december 2009 15:14

Av Vessla - 3 december 2009 16:51

     Jag brukar i normala fall undvika meningslösa ämnen men nu kan jag inte hålla de för mig själv längre. Jag skulle tro att de finns många som håller med mig där ute. Eller vad säger du om Facebooks statusen? För det kan ju inte bara var...

Av Vessla - 28 november 2009 17:02

  Ja ibland får man garva åt dålig humor ;P ...

Presentation


Jag kan nog enklast beskrivas som en politiskt inkorrekt misantrop med känsla för livets alla äventyr ;D

Dela med dig av bloggen

Bookmark and Share

Fråga mig

0 besvarade frågor

Gästbok

Omröstning

Vad tycker du om Kändisdjungeln?
 Värdelöst skit program
 Skön blogg / Skit pogram
 Underbart program
 Jag saknar Bengt!

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8 9 10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24 25
26 27
28
29
30
31
<<< Januari 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards