Direktlänk till inlägg 30 december 2008

Barnpogromens Ingmar Bergman..

Av Vessla - 30 december 2008 04:47

 

Barnpogromens Ingmar Bergman..


Efter min blogg Joelbitar Sveriges första dokusåpa ? blev de en del kommentarer om att jag skulle skriva om Ika i rutan.. Som ni ser en liten kommentar kan göra mycket ;D Så skriv såna för fan ! hehe,


Kommer ni ihåg barnpogromet Ika i rutan? Som sändes i början av 90-talet? Jag hade henne i tankarna innan jag blev uppmanad att trolla ihop en blogg om henne faktiskt (hade henne som ett framtida projekt)


Jag minns att hon verkligen skrämde skiten ur mig som barn.. Men dum som jag är så börjar jag fundera om hon verkligen är så läskig som jag vill minnas henne ? Hur skulle jag reagera om jag hade sett programmet idag ? Så jag började söka på youtube, en guldgruva för oss nostalgiker.. När jag såg en bild på henne så fick en obehaglig och skräckblandad känsla av att bara se henne på bild !


Den hårt vit sminkade jävla häxan med sin hemska skånska dialekt, hon har nog skrämt fler än mig ? ;D Hon tävlar ju med Staffan Westerberg och Josef Stalin om vem som har förstört flest människor genom deras egna tidsepoker..


När jag startar en video med henne, så strömmar musiken ur mina högtalare.. Gåshuden knotrar sig på mig jag ryser av alla hemska minnen som kommer tillbaks från min förträngda barndom..


Om jag tänker på ingredienserna i programmet så är de ju inte direkt konstigt att man blir skit rädd hur tuff man än är.. Jag har inte tänkt på de tidigare med likheterna mellan Ika och Jigsaw, ni vet ''maskoten'' i SAW filmerna, han på trehjulingen bland annat..



Hela upplägget Kring Ika i rutan måste ha gett japanska skräck regissörer en hint om vad de skulle bygga vidare på när de skapa sina filmer.. Så hur är programmet uppbyggt ?


  • Miljön : Pepitarutigt golv, oftast i svart och vitt, enfärgade väggar.. Enorma ytor, som nästan inte har någon som helst inredning eller möblemang.. Med andra ord så finns de inget som liknar en miljö som ett barn känner till, (om man inte är uppväxt i en konstatalié.. Psykiskt stört enligt mig ! Som att vara fast i en mardröm utan att kunna vakna, nu är vi tillbaks på de med Freddy Kruger igen hehe..


  • Karaktärerna : Ika själv än nog den mest läskiga av dem, kritvitt ansikte, svart läppstift och svartsminkade ögon.. Hon har ofta en svart tajt dräkt.. Idag ser vi såna personer över allt under namnen Gothare och EMOs..


  • Men som att Ika själv inte skulle räcka till för att skrämma skiten ur alla stackars barn.. Så måste hon ju ha vänner i sin sjuka lilla fiktiva värld så klart.. Hennes bästa polare är ett anatomi skelett son hon så passande har döpt till Åke.. Hon har troligen stulit honom på nått sjukhus, bara att kolla på Tom Hanks som blir polare med en boll i filmen Cast Away från år 2000..


  • Musiken : Musiken är helt klart lika störd som programmet självt.. Jag vet inte hur jag ska beskriva den psykedeliska musiken, de går bara inte ! Lyssna själva och försök beskriv de, gärna med en kommentar ;D


Vad har jag fått för slutsats efter att ha kolla på Ika nu idag drygt 17 år senare?


  • Hade jag varit liten idag hade hon förmodligen fortfarande skrämt skiten ur mig !


  • Hon är fortfarande skrämmande, hur fan kan ett barnprogram skrämma mig 17 år efter att jag såg de sist? Jo för att programmet liknar inget annat inte ens japansk skräck kan mäta sig med de som hon gör i programmet! Och som jag tidigare nämnde i John Blund, vart fan tog du vägen?! så är jag en riktig skräckfilms torsk..


Till sist vill jag bara påpeka att IKA BORDE HA BRÄNTS PÅ BÅL redan under 1600-talets häxjakter och inte fått göra barnprogram for fucks sakes ! Vem tänkte på oss barn ? Någon kommer att få stå till svars för detta !


// Vessla FTW

 
 
katkarha

katkarha

30 december 2008 07:08

Åke, det var länge sedan vi sågs...får jag rycka dig på en kopp java någon dag?

Katkarha som ser fram emot skelettkyrkan i Prag...

http://katkarha.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Vessla - 15 februari 2010 22:24

Jag vet att jag har min lilla beundrarskara av trogna läsare, och jag har fått många uppmaningar om att jag borde blogga igen.. Jag har haft fullt upp med massa saker kanske är så att jag har ett eget liv och inte behöver följa andras? Vem vet, me...

Av Vessla - 23 december 2009 11:01

    Då har Gävlebocken åter en gång lyst upp den mörka natten för 43:e gången sedan nyårsnatten 1966/1967 har denna skapelse av halm fått ge Gävleborna julkänslor..   Personligen skulle jag vilja delta i denna årliga tradition, ...

Av Vessla - 22 december 2009 15:14

Av Vessla - 3 december 2009 16:51

     Jag brukar i normala fall undvika meningslösa ämnen men nu kan jag inte hålla de för mig själv längre. Jag skulle tro att de finns många som håller med mig där ute. Eller vad säger du om Facebooks statusen? För det kan ju inte bara var...

Av Vessla - 28 november 2009 17:02

  Ja ibland får man garva åt dålig humor ;P ...

Presentation


Jag kan nog enklast beskrivas som en politiskt inkorrekt misantrop med känsla för livets alla äventyr ;D

Dela med dig av bloggen

Bookmark and Share

Fråga mig

0 besvarade frågor

Gästbok

Omröstning

Vad tycker du om Kändisdjungeln?
 Värdelöst skit program
 Skön blogg / Skit pogram
 Underbart program
 Jag saknar Bengt!

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20 21
22 23
24
25 26
27
28
29 30 31
<<< December 2008 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards